Droner skal kortlægge den arktiske vegetation

Arktis er et af de steder på Jorden, hvor vegetationen forventes at ændre sig mest de næste hundrede år som følge af de stigende temperaturer. Bl.a. regner forskerne med, at der kommer flere buske på den arktiske tundra.

[Translate to Dansk:] Photo: Signe Normand

Adjunkt Signe Normand fra Institut for Bioscience og Arktisk Forskningscenter har netop fået fire millioner kroner fra VILLUM FONDEN til at udvikle nye metoder, der kan give en bedre indsigt i, hvordan vegetationen i det arktiske område ændrer sig.

I projektet vil Signe Normand benytte en drone, der tager fotos med høj opløselighed, mens den flyver hen over vegetationen i 150 meters højde. På den måde bliver det muligt at dække et område på 700.000 m2 - hvis vejr og vind tillader det.

”Det er et kæmpe skridt i forhold til de hidtidige analysemetoder, hvor vi kun har kunnet dække meget mindre områder,” siger Signe Normand.

De nye studier, der påbegyndes i sommeren 2014 skal munde ud i modeller, der kan forudse, hvilke ændringer man må forvente i den arktiske vegetation.

Signe Normand har også netop modtaget en fornem pris på fra L’Oréal og UNESCOm, der ønsker at fremhæve gode rollemodeller i den naturvidenskabelige forskning. Sammen med æren fulgte 110.000 kr. Læs mere her: http://scitech.au.dk/aktuelt/nyheder/vis/artikel/pris-for-forskning-i-vegetationsaendringer-i-tid-og-rum/