Ny bevilling til forskning af variationer i havis-udbredelsen omkring Grønland

Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers har tildelt projektet "Sea-ice variability around Greenland (G-ICE)" 5.5 Mio kr. Bevillingsmodtager er professor Marit-Solveig L.S. Seidenkrantz ved Arktisk Forskningscenter / Aarhus Universitet.

Projektet har til formål at etablere et nyt, interdisciplinært forskningsområde i Danmark med fokus på forståelsen af variationer i havis-udbredelsen omkring Grønland. Det overordnede formål er at forstå de processer, der styrer havisen, samt hvordan isen påvirker det omliggende klima og miljø. En mindsket havisudbredelse vil bl.a. kunne resultere i en øget afsmeltning af den grønlandske indlandsis, samt påvirke dybvandsdannelse og derved transporten af varmt Golfstrøm vand til Europas kyster. Blandt de forventede resultater af projektet er etableringen af en bedre forståelse af den naturlige udbredelse og koncentration af havis omkring Grønland. Resultaterne fra projektet vil være af betydning for vurderingen af fremtidige samfundsmæssige udfordringer samt til vurdering af nødvendigheden og typen af potentielle lovgivningsmæssige tiltag.

Link til DFF-FNU hjemmeside