Aarhus Universitet satser på Arktisk forskning

Aarhus Universitet har investeret betydelige ressourcer i arktisk forskning, og en ny rapport viser nu, at Aarhus Universitet er den danske institution, der havde flest årsværk inden for det polare forskningsfelt i 2013.

Rapporten, der for første gang kortlægger polarforskningen i Danmark, er bestilt af Styrelsen for Forskning og Innovation og viser bl.a., at Danmark er den ottende mest produktive nation på verdensplan, når det gælder arktisk forskning.

Trods ottendepladsen ligger Danmark langt fra vores naboer i Norge, der er helt fremme i førerfeltet med hele 75% flere publikationer end Danmark. USA, Canada og Storbritannien er de tre førende lande med publikationer om arktiske problemstillinger.

Arktisk Forskningscenter

De polare områder spiller en særlig rolle for forståelse af klimaændringer, og der er samtidig øget fokus på muligheder for råstofudvinding og udnyttelse af biologiske resurser i området. Der er derfor en øget opmærksomhed omkring forskningsindsatsen i Arktis.

På Aarhus Universitet koordineres indsatsen bl.a. gennem Arktisk Forskningscenter, der dækker alle universitets fire hovedområder. Der forskes i arktisk sundhed, kultur og religion samt de særlige juridiske problemstillinger, der findes i området.

Naturvidenskab udgør langt hovedparten af den arktiske forskning med omkring 75% af arbejdstimerne, hvor bl.a. geologiske undersøgelser, atmosfærekemi, isforskning, landbaserede økosystemer og marine miljøer er godt dækket.

Mere end 150 danske studerende er for tiden ved at lave deres ph.d.-afhandling om arktiske problemstillinger, så der vil fremover være et solidt rekrutteringsgrundlag for den danske polarforskningsindsats, konkluderer rapporten.

Læs rapporten her