Global opvarmning gør kloden mere og mere grøn

Forskere fra Aarhus Universitet har bl.a. studeret satellitbilleder og ser tydeligt, at Jorden generelt er i gang med at blive grønnere. Især på de nordlige egne breder buske og træer sig på tundraen. Allerede i dag er der områder på den nordlige halvkugle, hvor vegetationen i dag ligner den, der for 30 år siden lå fire-seks grader længere sydpå (godt 400-650 km). Og ingen siger, at der skal være is ved Nordpolen. Der har tidligere været en periode, hvor der var skov ved polerne, Trægrænsen rykker også højere og højere op ad bjergene – nogle steder op til 2,5 meter pr. år.

Tongrass National Forest, Alaska. Forskerne forudsiger, at skov som denne kan vokse i den sydlige del af Grønland i fremtiden. Foto: John Schoen Anchorage.