Introduktion af Pelle Tejsner

[Translate to Dansk:] Photo: Pelle Tejsner

Pelle Tejsner er netop blevet ansat som adjunkt for den humanistiske satsning inden for klimaforandrings studier på ARTS-delen af Arctic Research Centre. Hans forskning fokuserer på grønlandske fangeres tilpasningsstrategier til klimaforandringerne, natur og miljøforvaltning samt de oprindelige folks rettigheder i forbindelse med den forestående olie- og mineralefterforskning i Grønland og Arktis.

Pelle Tejsner påbegyndte sine studier på Anthropology of the North-programmet ved University of Aberdeen i 1999 og har for nyligt afsluttet sin ph.d.-afhandling med titlen ”It is Windier Nowadays”: Coastal Livelihoods and Changeable Weather in Qeqertarsuaq (2012).

Arbejdet er baseret på et års feltarbejde i Qeqertarsuaq (Godhavn) fra 2007-2008 og sætter fokus på, hvordan lokale fangere læser og udnytter havisen i forbindelse med den daglige høst af fisk og fangstdyr, og hvorledes lokale observationer af vejr- og klimaforandringer bliver opfattet blandt byens indbyggere.

Udover artikler og redaktionelle forpligtelser har Pelle været konsulent og forfatter til rapporten ”Last Ice Area” i samarbejde med WWF Danmark samt medforfatter til baggrundspapiret ”Efterforskning og udnyttelse af råstoffer i Grønland i historisk perspektiv” under Udvalget for samfundsgavnlig udnyttelse af Grønlands Naturressourcer. For nyligt har Pelle modtaget en postdoc-bevilling fra det Frie Forskningsråd til projektet “Climate change and resource exploration in Greenland: A project on the impacts of climatic and economic changes in a traditional Inuit community”.