Ny bog om Nuup Kangerlua

”Nuup Kangerlua – udforskning af en arktisk fjord” er titlen på en flot populærvidenskabelig bog, som Grønlandsk Klimaforskningscenter har udgivet. Bogen er en lækkerbisken for alle, der vil vide mere om fjorden i Nuuks baghave.

Bogen, ”Nuup Kangerlua – udforskning af en arktisk fjord”, giver et godt billede af livet i fjorden bag Nuuk. Bogen fortæller med levende ord og billeder om forskerne arbejde og sætter fokus på ti års undersøgelser i Nuup Kangerlua. Bogen er udkommet på grønlandsk, dansk og engelsk. På billedet ses konstitueret leder af Klimaforskningscentret Mie Sichlau Winding (i midten) og bogens to forfattere, Signe Høgslund og Peter Bondo Christensen.

Gennem godt ti år har Grønlands Klimaforskningscenter ved Grønlands Naturinstitut studeret livet i Nuup Kangerlua. Den enorme indsats gør Nuup Kangerlua til den bedst undersøgte arktiske fjord på hele kloden.

Nu kan alle læse om nogle af de resultater, forskerne har fundet. I et sprog og en form hvor alle kan være med.

”Bogen gør forskningen levende og læseren føler at hun kommer med forskerne på feltarbejde. Vi er rigtigt glade for at bogen nu er en realitet”, fortæller konstitueret leder af Klimaforskningscentret, Mie Sichlau Winding.

I bogen læser du om det usynlige liv, der er grundlaget for hele økosystemet i Nuup Kangerlua. Hvordan gletsjerne er afgørende for mængden af fisk i fjorden og om havisens rolle som kulstofpumpe. Du kan læse om fjordens torsk og hvaler, samt opleve et liv på havbunden, de færreste forestiller sig.

Bogen er langt fra en tør gennemgang af økosystemet, men er skrevet som en række selvstændige reportager, der kan læses uafhængigt af hinanden. Bogen tager læseren med forskerne på arbejde og handler både om nye opdagelser og om forskernes arbejdsmetoder.

Klimacentrets forskere har leveret et stort bidrag med faglig viden og billeder fra deres arbejde i og omkring fjorden og bogen er skrevet af Signe Høgslund og Peter Bondo Christensen fra Aarhus Universitet.

Målet med bogen ”Nuup Kangerlua” er at give enhver, der har interesse for arktisk natur, et indblik i hvordan og hvorfor alle ting hænger sammen i de grønlandske fjorde.

”Vi håber, at bogen vil bidrage til at få mange til at forstå, hvorfor det er vigtigt at undersøge alle dele af økosystemerne omkring Grønland. Og ikke mindst håber vi, at bogen vil inspirere de unge i Grønland til at forstå, hvordan alle ting hænger sammen i de grønlandske fjorde og måske endda være en inspiration for næste generation af grønlandske forskere,” siger Signe Høgslund, den ene af forfatterne bag bogen.

Bogen udkommer derfor både på grønlandsk, dansk og engelsk og bliver i Nuuk solgt i Atuagkat, i Brugseni og på Nationalmuseet. Den kan også købes hos udvalgte danske boghandlere og bestilles online via Saxo (https://www.saxo.com/dk/products/search?query=nuup).

Yderligere oplysninger:

Mie Sichlau Winding, Konstitueret leder af Klimaforskningscentret ; tlf. +299 361200; mail: miwi@natur.gl

Peter Bondo Christensen, Seniorforsker Aarhus Universitet; tlf: +45 2261 7949; mail: pbc@bios.au.dk

Marie Jensby, PR og kommunikationTURBINE Forlaget; tlf: +45 6054 8469; mail: marie.jensby@turbine.dk