Arktisk Forskningscenter og Grønlands Naturinstitut åbner dørene for 200 gymnasieelever

Nyt internationalt undervisningsinitiativ skal fange unge grønlænderes interesse for miljø, sundhed og klimaforandringer.

Grønlands Naturinstitut i Nuuk forsøger at fange de unges interesse for naturvidenskab i Grønland
Grønlands Naturinstitut har tidligere åbnet dørene for interesserede – her under kulturnat. Nu inviterer Naturinstituttet 200 gymnasieelever til fem temadage, hvor de skal lære en masse om natur og miljø i Grønland.

”Climate change teaching in Greenland” er navnet på et projekt, der helt konkret forsøger at fange de unges interesse for naturvidenskab i Grønland.

Omkring 200 elever fra gymnasiet i Nuuk får nu mulighed for at lære meget mere om det miljø, der omgiver dem til daglig.

Første gang bliver fredag d. 24. oktober, hvor Arktisk forskningscenter og Naturinstituttet inviterer eleverne til en temadag om miljøet i fjorden alle kender – nemlig Nuup Kangerlua, der omgiver Nuuk.

Temadagen i oktober bliver fulgt op af fire andre temadage, hvor de unge bl.a. skal arbejde med processer i atmosfæren, forhold på landjorden, klima og økosystemer.

Bag projektet står Naturinstituttet i Nuuk, Aarhus Universitet og University of Helsinki, Finland, der også stiller undervisere til rådighed til det storstilede projekt.

Lokale fremtidens arktiske eksperter

Klimaforandringerne sætter sine tydlige spor i Arktis. Den oprindelige befolknings fangstmuligheder er nu helt forskellig end for blot få år siden. Nye livsstilssygdomme dukker op og interessen for at udvinde mineraler og olie fra den grønlandske natur stiger markant.

Det kræver en dybtgående viden for at håndtere de nye problemer. Og den viden skal helst være forankret lokalt i det arktiske samfund, så også fremtidige generationer ved, hvordan man skal håndtere problemerne.

Derfor griber projektet nu fat i de unge, der kan stå i spidsen for videndelingen om ti år.

I første omgang inviteres elever fra Nuuk gymnasium altså direkte, men initiativtagerne håber også senere at kunne inddrage landets andre gymnasier via e-learning.

”Vi vil fortælle eleverne, hvordan vi helt konkret arbejder som biologer og give dem et indblik i nogle af de effekter, klimaforandringerne har på fjordens økosystem, ” fortæller ph.d.-studerende i arktisk økologi og uddannelseskoordinator, Dorte Søgaard fra Naturinstituttet i Nuuk.

På den første workshop får eleverne mulighed for at se på prøver i mikroskoper og bruge måleinstrumenter, som biologerne normalt bruger i naturen under deres feltarbejde.

Nye studiemuligheder i Grønland

”Det er vores håb, at eleverne får en smagsprøve på, hvad man kan bruge kundskaber indenfor naturvidenskab til og at nogle af dem får blod på tanden til at fortsætte i den bane,” fortæller lektor Lise Lotte Sørensen, der er uddannelseskoordinator på Arktisk Forskningscenter, Aarhus Universitet og som står i spidsen for hele projektet.

Og det bliver snart muligt at fortsætte med naturvidenskab i Nuuk. Allerede fra foråret 2015 tilbyder Aarhus Universitet i samarbejde med Grønlands Naturinstitut og Ilisimatusarfik kurser i arktisk økologi på kandidatniveau.

Uddannelsen får et internationalt tilsnit da både Naturinstituttet og Ilisimatusarfik kan trække på det partnerskab, de allerede har indgået med Aarhus Universitet og University of Manitoba i Canada.

”Gennem samarbejdet får vi også mulighed af at koble naturvidenskab og sundhedsforskning og det vil give et meget dynamisk uddannelses- og forskningsmiljø med Ilisimatusarfik og Grønlands Naturinstitut som omdrejningspunkter,” slutter Lise Lotte Sørensen.

Yderligere oplysninger:

Lektor Lise Lotte Sørensen, uddannelseskoordinator på Arktisk Forskningscenter, Aarhus Universitet: mail: lls@bios.au.dk; tlf.: 871 56417

Ph.d.-studerende og uddannelseskoordinator, Dorte Søgaard, Naturinstituttet, Nuuk: mail: doso@natur.gl; tlf.: (+299) 361238