Artikelserie i Sermitsiaq (1/6): 25 års data dokumenterer forandringer i Arktis

Temperaturstigningen i Arktis foregår langt hurtigere, end vi troede for blot 5-10 år siden. Det påvirker naturen i Arktis. Budskabet fra forskerne var klart til forårets møde i Arktisk Råd, hvor ministre fra alle de arktiske nationer var samlet. Med målinger, der dækker de sidste 25 års udvikling i den Grønlandske natur, har forskerne opbygget en solid indsigt i den arktiske tilstand

Takket være en betydelig bevilling fra Aage. V. Jensens Fonde er der nu etableret moderne forskningsstationer både i Zackenberg og Daneborg samt i Nuuk/ Kobbefjord som bliver flittigt brugt af forskere fra hele verden.

Det er is, sne og kulde, der svinger taktstokken over naturen i Arktis. Det er tydeligt for enhver, der har krydset polarcirklen. Men der er nye toner på vej i den arktiske natur - både på land og i havet. »Da vi begyndte vores målinger for 25 år siden, forudså ingen, at vi her i år skulle fortælle Arktisk Råd, at temperaturen nu stiger tre gange hurtigere i Arktis i forhold til resten af verdenen«, fortæller Torben Røjle Christensen, der er professor ved Arktisk Forskningscenter og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, og som står i spidsen for GEM - Greenland Ecosystem Monitoring. Men sådan er det. Med 25 års uafbrudte data i hånden fra GEM-programmet har forskerne fået en uhyre grundig viden om udviklingen i klimaet i Grønland, og hvordan naturen reagerer på forandringer.

Download hele artiklen her.