Artikelserie i Sermitsiaq (5/6): Kobbefjord fortæller om vandmasserne ved Grønlands kyst

Ændringer i klimaet betyder, at Grønlands kyster oplever større udsving i den mængde ferskvand, der strømmer ud fra land. I Kobbefjord ved Nuuk følger forskerne udviklingen nøje og kan nu bidrage med detaljeret viden om, hvordan udsving i klima og vejr påvirker vandmængderne i forskellige elve.

Helt inde i bunden af Kobbefjord ligger den 55 m2 store brune feltstation, tæt ved elven, fjorden og Kangerluarsunnguup Tasia, Badesø. Hytten er udgangspunkt for omfattende forsknings- og overvågningsaktiviteter, og herfra arbejder forskere med at undersøge effekter af klimaforandringerne både på naturen på land, og livet i vandet og i luften. »Overvågningsprogrammet i Kobbefjord er enestående i Arktis. Lokaliteten ligger næsten i vores baghave, så her følger vi naturen året rundt. Det giver os en detaljeret viden, der viser sammenhænge mellem klima og natur«, siger Katrine Raundrup, Grønlands Naturinstitut, der er projektansvarlig i moniteringsprojektet »NuukBasic«. En af de ting, der bliver målt intensivt er ferskvandstilførslen.

Download hele artiklen her.