Det arktiske hjemland. Fra Vinland til Nordvestpassagen

New publication by Michael Böss

Udpluk fra Forordet i Michael Böss bog:

Hovedformålet med at skrive denne bog er at vise, at trods hårde klimatiske forhold og sociale problemer bliver det store flertal af inuitter i Canada boende i Arktis af en enkelt årsag: fordi de oplever det som deres hjemland.

Om mine egne faglige forudsætninger for at skrive denne bog kan jeg sige, at jeg er historiker med Canada som et af mine specialer. Det var i forbindelse med indsamlingen af materiale til en disputats om canadisk identitetshistorie, jeg for-tog mine tre rejser til det nordligste Canada. I den samme periode var jeg tilknyttet en tværfaglig forskergruppe pa Aarhus Universitetets Arctic Research Centre.

Jeg bidrog selv til dens arbejde ved at arrangere en større konference om "Sikkerhed i Arktis" i 2014 i samarbejde med Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og danske universiteter. Pa centret traf jeg kolleger, der havde varet pa forskningsophold i bade Gronland og det arktiske Canada. Men selv om det var spændende at lytte til folk, der var glødende optaget af at studere sten, is, planter, havbiologi og klima, var vi også nogle i gruppen - arkæologer, antropologer og andre humanister - som var mest optaget af at undersøge de arktiske folks historie, liv og kultur.

Det var en særlig oplevelse, der satte mig i gang med at skrive denne bog.

Det arktiske hjemland. Fra Vinland til Nordvestpassagen. © 2024 Michael Böss og Nord Academic / Gads Forlag. 1. udgave, 1. oplag. ISBN: 978-87-12-07224-9.Tekstredaktion: Lino Vogt, Forlagsredaktion: Rikke Kensinger. Grafisk tilrettelæggelse og sats: Helle Rindom. Omslag: Le bureau.Forsidebillede: James Clark Ross' to tremastere H.M.S. Erebus og Terror ligger for anker ved den canadiske kyst i 1830'erne. The Granger Collection/ Ritzau. Scanpix. Repro: Narayana Press. Tryk og indbinding: PNB Print, Letland Printed in Latvia, 2024.