Stor bevilling fra Aage V. Jensens Fonde til Søren Rysgaard ved Arktisk Forskningscenter (ARC)

Aage V Jensens Fonde donerer 16.3 mio DKK til et 10-årigt forskningsprojekt.

Søren Rysgaard modtager 16.3 mio DKK fra Aage V Jensens Fonde til at starte et 10-årigt forskningsprojekt under Arktisk Forskningscenter (ARC) med fokus på klimaændringer, miljø, økosystemers funktion og biodiversitet i Grønlands Nationalpark - verdens største. Projektet vil ske i tæt samarbejde med forskningsinfrastruktur projektet Greenland Integrated Observing System (GIOS) der er en national infrastruktur som kobler alle institutioner og universiteter der foretager arktisk forskning i Rigsfællesskabet. Målet er at kunne opskalere de detaljerede undersøgelser og målinger der foregår til hele Nationalparken og ultimativt til hele den Arktiske region. Til dette vil der samarbejdes tæt med DISCO-2 projektet der planlægger en ny CubeSat med en polar overflyvningsbane og hidtil er den mest ambitiøse studentersatellit udviklet her i Danmark.